23 november, in de krant

23 november 2016 - Ibiza-stad, Spanje

Zoals al eerder opgeschreven hebben wij een interview gehad. Bij de foto's het artikel in kleur.

Hieronder de vertaling (bedankt Mariona). Niet alles in het interview klopt , maar de strekking van het verhaal is duidelijk.

Woensdag, 23 november 2016

Diario de Ibiza

Reportage.

“Waarom rijden de mensen die op Eivissa wonen niet op elektrische auto´s? De afstanden zijn hier zo klein!”, vraagt Raymond van der Stelt zich verbaasd af. Deze Nederlandse ondernemer heeft samen met zijn vrouw Silvia meer dan 4.000 kilometers vanuit Dordrecht afgelegd om op het eiland te komen in zijn elektrische auto. Hij beweert dat hij benzineauto´s helemaal niet mist.

Van Nederland naar Eivissa in een Tesla

Raymond en Silvia van der Stelt reizen van Dordrecht naar het eiland in een elektrische auto. Voordat zij aankwamen, hebben deze toeristen contact opgenomen met Todd Kolod, de oprichter van een platform om het gebruik van duurzame vervoermiddelen te bevorderen.

Verslaggever: Laura Riera

“Waarom rijden de mensen die op Eivissa wonen niet op elektrische auto´s? De afstanden zijn hier zo klein!”, vraagt Raymond van der Stelt zich verbaasd af. Deze Nederlandse ondernemer heeft samen met zijn vrouw, Silvia, meer dan 4.000 kilometers vanuit Dordrecht afgelegd om op het eiland te komen in zijn elektrische auto. Het echtpaar vertelde in Mola afgelopen vrijdag, hun laatste vakantiedag, na drie dagen op het eiland te zijn geweest, over hun avontuur. Om het verhaal te horen hebben wij afgesproken bij het oplaadpunt voor elektrische auto´s op de P+R van Can Misses, bij de bioscoop Multicines van Vila.

Het idee voor dit avontuur ontstond twee maanden geleden, toen een collega van Silvia, ambtenaar van de Nederlandse Rijksoverheid, haar vertelde dat zij in november naar València zouden gaan voor de moto-GP. Toen Silvia dit met haar man Raymond besprak, begon hij meteen te kijken hoe dat traject met zijn elektrische auto eruit zou zien. Hij ontdekte dat het mogelijk was om met zijn Tesla tot het circuit in València te komen, omdat er onderweg verschillende mogelijkheden waren om zijn auto op te laden. Het idee om door te reizen naar Eivissa ontstond een paar weken later, toen andere vrienden de mogelijkheid opperden om hun bezoek aan Spanje te combineren met een uitstapje naar de Pitiusen eilanden. Toen zij vaststelden dat de verbinding per boot tussen de Autonome Regio València en Eivissa goed was, besloten zij hun vakantie te verlengen.

De reis begon afgelopen 9 november. Die dag reden zij vanuit Dordrecht, een stad dicht bij Rotterdam,  naar de Franse hoofdstad, Parijs, in zeven uur. Raymond rekent dat zij 500 kilometers reden en onderweg twee keer hun auto moesten opladen. Vanuit Parijs gingen zij naar Benau en vervolgens bereikten zij Tarragona, vanwaar zij vertrokken naar hun laatste bestemming per auto: València. Het was niet de eerste keer dat deze Nederlanders een road trip ondernamen; zij hadden eerder reizen gemaakt naar Italië, Ierland, Engeland en Scandinavië.

Raymond heeft een passie voor auto`s en is dol op autorijden. Grenzen overgaan op vier wielen voelt bij hem als een uitdaging. Hij verzekert ons dat hij nooit problemen heeft gehad om zijn auto op te laden en merkt op dat er over de hele wereld een uitgebreid Tesla-netwerk bestaat. Bovendien beweert hij dat Tesla-eigenaren tot 2017 hun auto gratis kunnen opladen. Wat wél een probleem is in alle landen is bureaucratie. Overal moet je formulieren invullen, maar het gemak en de infrastructuren verschillen heel sterk per land. “In sommige steden moet je je vooraf registreren om de oplaadpunten te mogen gebruiken. Dit betekent dat je elke reis ruim van tevoren moet voorbereiden”, legt Raymond uit.

Er zijn wel verschillen tussen Noord- en Zuid-Europa. In Helsinki (Finland), bijvoorbeeld, hoefde hij slechts een app op zijn mobiele telefoon te downloaden en zijn credit card-nummer door te geven. In Noorwegen was hij verrast door alle gemakken waarmee rijders van duurzame auto´s worden voorzien: zij betalen geen tol en mogen de speciale busstroken gebruiken. “Dit doen zij om onnodig energiegebruik te voorkomen bij elektrische auto´s. Als je in een file zit, gaat er veel energie verloren”, in de woorden van Raymond.

Als je hem vraagt welke landen het slechts scoren als je met een elektrische auto reist, dan is het voor Raymond heel duidelijk, maar hij vindt het toch moeilijk om toe te geven dat het om Spanje en Italië gaat. “Eigenlijk hebben wij in die landen altijd problemen gehad, maar het is ons uiteindelijk altijd gelukt om ze op te lossen”, merkt Raymond op.

Om niet voor verrassingen te komen te staan, nam deze reiziger contact op met Todd Kolod, een 60-jarige Amerikaan die op Eivissa woont en die een platform heeft opgezet om duurzaam vervoer op het eiland te bevorderen. Zijn Facebook-pagina, genaamd “Vehículos Eléctricos de Ibiza” (Elektrische Voertuigen op Eivissa), heeft bijna 400 volgers. Kolod ging zelf naar het Cetis-gebouw om het formulier met de informatie over de auto van Raymond en Silvia in te vullen, maar hij mocht pas bijna drie weken later het pasje ophalen. Het avontuur van Raymond en Sylvia is voor Kolod een voorbeeld van duurzame toerisme, iets wat volgens hem gestimuleerd zou moeten worden op Eivissa. Hij constateert bovendien dat deze Nederlanders bewezen hebben dat het mogelijk is om zonder problemen met een elektrische auto door het eiland te rijden, ondanks het feit dat de infrastructuren verbeterd moeten worden en de gebruikers van deze auto´s van meer gemakken moeten worden voorzien.

Geldbesparing  

In tegenstelling tot Kolod, geeft Raymond toe dat hij niet vanwege zijn milieubewustzijn een elektrische auto kocht. Hij wilde een auto die anders en bijzonder was. Nadat hij veel modellen had bekeken viel zijn oog op de Tesla. “Het was een auto die bijna niemand had. Na veel nadenken, besloot ik hem te kopen”, vertelt de Nederlandse toerist. Hij weet precies wanneer hij zijn auto kocht: op 19 november 2013. Raymond geeft toe dat veel mensen zich zo´n auto niet kunnen permitteren. Hij heeft er ongeveer 100.000 euro voor betaald, maar hij voegt eraan toe dat er goedkopere opties zijn. Hij had elk andere auto kunnen kiezen, maar hij koos voor een elektrische auto en heeft hier nooit spijt van gehad. In tegendeel. In de loop van de tijd is hij milieubewuster geworden en heeft hij ontdekt dat het opladen van de auto geen nadelen heeft. Hij heeft een oplader laten installeren op zijn oprit en heeft berekend hoeveel geld hij eraan uitgeeft: vroeger besteedde hij 600 euro aan benzine, nu betaalt hij slechts 200 euro aan elektriciteits. Op de vraag of hij benzineauto´s mist reageert hij beslist: “geen enkel moment”. “Elektrische auto´s zijn een schoon en economisch vervoermiddel”, licht hij toe.

“De volgende auto die ik zal kopen zal ook elektrisch zijn. Het is zeker de moeite waard”, beweert Raymond. Een ondernemer met voldoende middelen om welke auto dan ook te betalen kiest voor een elektrisch model. Zijn Tesla heeft een autonomie van bijna 400 kilometer, meer dan genoeg voor het dagelijks gebruik en bovendien, zoals hij heeft bewezen, om van Nederland naar Spanje te rijden. Wat hij wel aanbeveelt is vóór het begin van de reis een route met oplaadpunten uit te stippelen en altijd minstens 100 kilometer autonomie als reserve in te bouwen voor het geval van onvoorziene omstandigheden.

Op zijn laatste dag op Eivissa had hij eigenlijk een tegenvaller. Zijn boot vertrok op vrijdag 14 november om 11 uur vanuit de haven van Eivissa. Om 9 uur ging hij naar de parkeergarage van Can Misses om zijn auto op te laden omdat hij slechts batterij had voor 100 kilometer . Het probleem was dat één van de oplaadpunten defect was en het tweede bezet was door een andere auto. De eigenaar had hem daar de vorige nacht achtergelaten en niet meer opgehaald. “De afstand tussen de haven van Dènia en een oplaadpunt in València was gelukkig niet groot, waardoor wij niet zouden stranden”, grapt Raymond.

Van zijn uitstapje naar Eivissa merkt hij op dat hij in slechts 45 minuten van Sant Carles, waar zij iets hebben gedronken in de bar van Ca n´Aneta, naar Sant Antoni reed. “Het was indrukwekkend om daar te rijden, tussen de bergen”, beschrijft de Nederlander, die geen tijd had om de zonsondergang te zien. Deze toeristen hebben ook genoten van lekker eten in restaurants van Sant Mateu en Sant Agustí en zijn ook in Dalt Vila geweest. Maar zij zeggen allebei dat de dagen heel snel voorbij zijn gegaan en dat zij heel graag terug willen komen om het eiland beter te leren kennen. “Wij willen graag komen als het warmer is, wanneer er ook meer zaken open zijn”,  concluderen de Van der Stelts.

Deze toerist beweert dat de volgende auto die hij zal kopen ook elektrisch zal zijn: “Ik mis benzine helemaal niet”.

Van hun uitstapje naar het eiland valt hem op dat hij in slechts 45 minuten van het ene eind naar het andere reed.  

Foto’s

2 Reacties

  1. Anton:
    11 december 2016
    Hee buurtjes,
    toch nog wel een uitgebreid interview hoor , was leuk om te lezen !!
  2. Pa en ma:
    11 december 2016
    Leuk interview.
    Was leuk om telezen.

    Groetjes Pa en Ma.